Het heilige moeten

Prestatie Award

Zo schrijf je je in voor een congres, en zo ben je genomineerd voor de "Prestatie Award". Het overkwam mij vorige week. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar aan mij wel de uitdaging om een prestatie te benoemen in de stijl van onze onderneming.

berichten

Ik ga niet zo vaak naar congressen, maar zag het ondernemerscongres wel zitten. Enige tijd geleden had ik mij daar dan ook voor opgegeven. Ik was het al bijna weer vergeten tot ik vorige week gebeld werd of ik wellicht genomineerd wilde worden voor de Prestatie Award. De prijs zou tijdens het congres uitgereikt worden door Marc Lammers, je weet wel die succesvolle coach van het dames hockeyteam. Tot mijn eigen verrassing hoorde ik mijzelf ja zeggen op die vraag. Blijft over het bedenken van een prestatie.

En dat bedenken valt niet mee. Een prestatie is een doel wat je gesteld hebt en waar je trots op bent. Nu ben ik trots op heel veel zaken die wij gedaan en bereikt hebben, echter het werken met doelstellingen is niet ons ding. Van de voorbeelden die genoemd werden bij de nominatie kan ik er dan ook niet een gebruiken.

Prestaties op het gebied van omzet en winst

Zo maken wij elk jaar wel een budget, maar voelen wij geen enkele drang om dat budget te halen. Wij beschouwen het opgestelde budget als leuk en natuurlijk goed om te kijken waarom je ervan afwijkt, maar het is niet heilig. Iedereen snapt dat de wereld verandert en niets gaat zoals je een jaar van tevoren had kunnen voorzien. Dus waarom dan zo krampachtig vasthouden aan een budget en je daardoor laten sturen. De verschillen nemen wij natuurlijk wel mee, zodat de kwaliteit van het volgende opgestelde budget beter is.

Dus onze prestaties op het gebied van omzet en winst vallen wat mij betreft af als potentiële prestaties waar wij de nominatie mee kunnen verzilveren.

Ook groei zien wij niet als noodzakelijk.

Daar hebben wij toevallig deze week nog een discussie over gehad. Met als conclusie dat er voor ons niet veel argumenten over blijven waarom je zou willen groeien. Veel meer dan dat nieuwe mensen nieuwe impulsen geven is het niet. Mensen met dezelfde passie als wij zijn nog steeds van harte welkom, maar wij gaan niet actief op zoek. En ondanks onze groeipercentages van meer dan 25% in de afgelopen jaren, vervalt daarmee dan ook de groei-prestatie voor de te winnen Award.

De beste

Dan is het waarschijnlijk onze ambitie dat wij de “beste” willen worden op ons vakgebied, hoor ik jullie denken. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat wij in de beginmaanden van ons bestaan deze term nog wel eens gebruikten, maar al snel hebben wij die doelstelling laten varen. De beste willen worden heeft iets competitief in zich, iets van ten koste van een ander beter willen worden. Wij geloven heel erg in een open markt waarin kennis delen en samenwerken belangrijk is, waardoor iedereen er beter van wordt. Hierin past niet het streven om perse de beste te willen zijn. Alweer een optie minder dus voor de Prestatie Award.

De "beste" willen worden op ons vakgebied

Hebben wij dan helemaal geen doel waar wij naar streven? Natuurlijk wel, maar niet in de traditionele zin van het woord. Ons doel is om elke dag beter te worden in ons vakgebied met als einddoel “Meesterschap”. Aangezien het einddoel nooit bereikt kan worden vinden wij in dit streven de weg belangrijker dan het doel. Wij kunnen dan ook echt enthousiast worden van de ervaringen die wij onderweg opdoen.

Elke maand maken wij een hele dag vrij om met elkaar die ervaringen te delen. Die dag gebruiken wij ook om, in de vorm van workshops, onszelf te trainen in aspecten van ons vak. De kennis en ervaring die wij opdoen houden wij niet voor onszelf, maar delen wij vrijelijk met bevriende relaties. In de overtuiging dat door het delen van kennis ook wij weer een stapje op onze weg kunnen zetten.

Wellicht is onze belangrijkste prestatie wel dat wij ons niet laten leiden door de voor de hand liggende doelen waar zoveel organisaties achter aan rennen. Wij willen alleen maar beter in worden in wat wij als onze passie beschouwen. Niet om daarmee de beste te willen zijn, maar gewoon omdat wij die behoefte van binnenuit voelen. Of dat voldoende is voor het winnen van de Prestatie Award betwijfel ik, maar dat was dan ook geen doel.

Wil je ook samen iets moois creëren?

koffie?